Direktlänk till inlägg 7 oktober 2007

Läs och lämna vidare-rörelsen

Av anouk - 7 oktober 2007 06:15

Första gången jag stötte ihop med Läs och lämna vidare-rörelsen var för nästan sex år sedan, på Centralstationen i Stockholm. Där låg en blå bok i pocketformat, läst och lämnad. Det stod även "Läs och lämna vidare" på framsidan, vilket var bland det charmigaste jag nånsin sett. Tänk att någon gav bort sin bok! Nu, flera år senare, har jag både läst böcker jag hittat och lämnat vidare böcker jag köpt. Får du syn på en bok någonstans, på bänken i busskuren, eller ett säte i tågvagnen, och det står "Läs och lämna vidare" på den så gör just det! Förmodligen är det en läsvärd bok som någon har placerat där för att även du ska få chansen att ta del av dess budskap. Men glöm för all del inte att lämna den vidare när du är klar, så att ännu någon till får möjligheten att upptäcka en bra bok (och nöjet att hitta den). Har du en bok hemma som du tyckte var så bra att fler borde läsa den? Då kanske du vill skriva det enkla meddelandet "läs och lämna vidare" och lägga den i närmsta folksamling. Obs! Tips! Om du bestämmer dig för att lämna bort en bok, så lägg den någonstans och ställ dig sen en bit ifrån och kika lite i smyg... Vem blir det som hittar boken? Om personen tar boken med sig så har du lyckats! Just nu ligger Konsten att vara snäll i min väska och väntar på att släppas ut någonstans i ett vimmel av storstadsmänniskor. Någon av dem kommer att få chansen att bli litet snällare, precis som jag fick. Läs och lämna vidare-rörelsen utgör en god cirkel och lite busig omtanke (på något sätt känns det ändå busigt att lämna saker på allmän plats så där) är medicin vi alla behöver då och då, så häng på när det blir din tur! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anouk - 13 februari 2008 14:30

Vad ska detta betyda? Ja, det ni ...=)   www.lost.eu/70666

Av anouk - 2 november 2007 03:45

Du tror säkert att du inte påverkas. Att du väljer vad du köper, i alla lägen. Att din uppfattning om dig själv inte förändras av reklamen på bussväggen en måndagsmorgon. Du är lurad. Du påverkas i oerhört hög grad. Det gör vi alla. Men den som är me...

Av anouk - 24 oktober 2007 07:38

Kom att tänka på att det kunde vara trevligt att lägga upp en liten lista på bra böcker jag läst och som kanske kunde vara av värde för andra också, så här kommer det helt enkelt finnas tips på roliga, intressanta, informativa böcker att läsa för den...

Av anouk - 12 oktober 2007 17:22

Vissa har smygstartat sedan i början av veckan redan med insamlingen till Världens Barn. Idag (fredag) var skolkampen. Flera skolklasser tävlade i vilka som kunde samla in mest pengar. I några av klasserna fick de in så mycket som 1000 kr/ skramlande...

Av anouk - 11 oktober 2007 15:38

Som vegetarian tänker jag inte så mycket på det här, kött existerar liksom inte i min värld, men när jag såg den här filmen så påmindes jag i alla fall om hur slakt går till och hur äckligt det faktiskt är. Glad att jag inte äter sån mat, annars skul...

Ovido - Quiz & Flashcards