Direktlänk till inlägg 11 oktober 2007

Fast Food Nation

Av anouk - 11 oktober 2007 15:38

Som vegetarian tänker jag inte så mycket på det här, kött existerar liksom inte i min värld, men när jag såg den här filmen så påmindes jag i alla fall om hur slakt går till och hur äckligt det faktiskt är. Glad att jag inte äter sån mat, annars skulle jag kanske kräkts under filmen :) Nu är det här en film och inte en "riktig" dokumentär, men som tidigare anställd i en snabbmatskedja så kan jag ändå intyga att spott i hamburgare förekommer, så även att plocka upp saker som hamnar på marken och att till exempel oljan som pommes frites och annat (det är inte uppdelat på alla ställen så ni vegetarianer som inte vill äta pommes friterade i kycklingrester får nog fråga innan ni beställer) aldrig byts. Att äta på restaurang över huvud taget är generellt inte fräscht, oavsett vilket ställe det är (även här efter personlig erfarenhet från "insidan"), men snabbmat har ju så många fler nackdelar också. Den är inte nyttig, det spelar ingen roll att "det är sallad i" eller att "det är sesamfrön på brödet". Det är fruktansvärt onyttigt i övrigt - lite sallad väger liksom inte upp det. Jag är ingen besatt snålfettare, fett behövs också i kosten. Men inte den sortens fett, och för övrigt så är maten väldigt näringsfattig på grund av bland annat tillagningssätt (uppvärmda grönsaker förlorar näring) och utspädning (köttet består ofta av fett och mjöl snarare än något som innehåller någon grad av protein). Morötter istället för pommes frites och light cola hjälper inte direkt. Se filmen, Fast Food Nation. Det kanske förklarar mer om du inte vet så mycket om hur köttmat (både snabb och övrig) tillverkas. Läs om vegetarianism på www.greenoption.org !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anouk - 13 februari 2008 14:30

Vad ska detta betyda? Ja, det ni ...=)   www.lost.eu/70666

Av anouk - 2 november 2007 03:45

Du tror säkert att du inte påverkas. Att du väljer vad du köper, i alla lägen. Att din uppfattning om dig själv inte förändras av reklamen på bussväggen en måndagsmorgon. Du är lurad. Du påverkas i oerhört hög grad. Det gör vi alla. Men den som är me...

Av anouk - 24 oktober 2007 07:38

Kom att tänka på att det kunde vara trevligt att lägga upp en liten lista på bra böcker jag läst och som kanske kunde vara av värde för andra också, så här kommer det helt enkelt finnas tips på roliga, intressanta, informativa böcker att läsa för den...

Av anouk - 12 oktober 2007 17:22

Vissa har smygstartat sedan i början av veckan redan med insamlingen till Världens Barn. Idag (fredag) var skolkampen. Flera skolklasser tävlade i vilka som kunde samla in mest pengar. I några av klasserna fick de in så mycket som 1000 kr/ skramlande...

Av anouk - 10 oktober 2007 02:01

Nu för tiden är det många som äter antidepressiva mediciner för att klara av sin vardag. Det är förstås sorgligt att såpass många människor mår dåligt och det finns flera möjliga orsaker att spekulera i om vi vill hitta själva grunden till sjukdomarn...

Ovido - Quiz & Flashcards